مواد غذایی غنی شده

فریب دادن مادر طبیعت گاهی اوقات چیز خوبی است. در دنیای تغذیه، ارتقای خاصیت غذایی مواد طبیعی، مزایای بیشماری را به همراه دارد. با استفاده از قدرت تکنولوژی می توانیم مواد مورد نیاز بدن را به غذاهایی که به طور طبیعی شامل آنها نمی شوند، اضافه کنیم.
افرادی که دارای کمبود کلسیم هستند می توانند کلسیم مورد نیاز بدن خود را از فراورده های دیگری که به صورت صنعتی به آنها کلسیم افزوده شده است، دریافت کنند. این نمونه تنها گوشه کوچکی از تاثیر گسترده ذخیره های غذایی است. باید توجه داشت که این امر سلامت عمومی جامعه را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد. 
بسیاری از تولید کنندگان بزرگ در حال حاضر در تلاش هستند که انواع مختلف محصولات کاربردی خود را به مراکز و بازارهای خرید معرفی کنند. افزودنی هایی که به محصولات غذایی افزوده می شوند، تنها حاوی مواد غذایی اولیه مورد نیاز بدن نیستند بلکه می توانند به بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها مصونیت بخشند. این امر به عنوان یک تحول عظیم در صنعت مواد غذایی به شمار رفته و در چند سال اخیر نرخ فروش آنها به 10 تا 20 میلیارد دلار امریکا می رسد.
از کجا شروع می شود
سال ها پیش محققان به این نتیجه دست پیدا کردند که بدن ما بدون وجود ویتامین D به خوبی قادر نیست کلسیمی را که در شیر و سایر فراورده های لبنی وجود دارد، دریافت کند. از آن پس شیر را با ویتامین D غنی سازی کردند.
در راستای تامین سلامت جامعه، دولت طرح هایی را پیرامون غنی سازی چند ماده غذایی دیگر نیز برنامه ریزی نمود. به عنوان مثال غلات، نان و برنج با ویتامین B و آهن غنی شدند.
نظر بر این بود که تمام افراد بتوانند مواد مغذی لازم را به بدن خود برسانند و خوشبختانه طرح پاسخ مثبت داد. در این میان یکی از برنامه های موفق، طرح افزایش ویتامین B به شمار می رفت.
در سال 1990 آمارگرایان بهداشت به این نتیجه رسیدند که نرخ تولد نوزادانی که دارای بیماری NTD (نقص مجاری عصبی) هستند، افزایش پیدا کرده است. تحقیقات ارتباط مستقیمی میان بروز این بیماری در نوزادان و رژیم غذایی مادران اثبات کردند. از سال 1998 دولت بر آن شد که به برخی مواد غذایی خاص ویتامین B بیفزاید.
بر اساس تحقیقی که در ژورنال زنان و زایمان به چاپ رسیده بود این برنامه سبب کاهش 19% بیماری در نوزادان متولد شده گردید. حتی نتیجه از آنچه دانشمندان هم تصور می کردند بهتر بود.
با در نظر گرفتن موارد بالا چرا نمی توانیم تنها از مکمل ها استفاده کنیم؟ به خاطر داشته باشید که ویتامین ها و مکمل های ساختگی تنها در 20 سال اخیر است که برای خود شهرتی بدست آورده اند.
کلیه متخصصین تغذیه همیشه به مصرف غذاهای طبیعی توصیه می کنند تا بدن بتواند تمام مواد مورد نیاز بدن خود را از آنها بگیرد. زمان مناسب برای استفاده از فراورده های صنعتی هنگام بارداری، شیردهی، و نوزدای است، یعنی زمانیکه تنها با بهره گیری از غذاهای طبیعی نمی توان مواد مورد نیاز بدن را به آن رساند.
به طور عمومی یک رژیم غذایی باید شامل مواد مختلف طبیعی باشد تا بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نماید؛ اما اگر احساس می کنید که رژیم غذایی شما ایده آل نیست، مصرف روزانه مولتی ویتامین و سایر مواد معدنی ایده بدی نیست.
غذا به عنوان دارو
این روزها مواد غذایی نقش تازه ای پیدا کرده اند به عنوان مثال با افزودن استانول و استرول به مواد غذایی چربی خون تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا میکند. ابتدا این مواد به کره های پرچرب اضافه شدند، و این روزها حتی آب پرتقال های این چنینی را نیز می توانید پیدا کنید. البته این نوع مواد غذایی بیشتر مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که سعی در کاهش فشار خون و کلسترول بدن خود دارند.
می توانید به این نوع فراورده های غذایی به عنوان نوعی دارو نگاه کنید که افراد با کلسترول بالا را قادر می سازد بدون استفاده از دارو، کلسترول خون خود را کاهش دهند. البته باید توجه داشته باشید که کاهش کلسترول باید تحت نظر پزشک متخصص انجام پذیرد.
زمانیکه برای نخستین بار چنین کره هایی به بازار عرضه شدند، قیمت آنها بسیار بالا بود و شما می بایست میزان معینی از آن را مصرف می کردید تا کلسترول خونتان کاهش پیدا کند. به تازه وارد ما خوش آمد بگویید: آب پرتقال غنی شده که هم قیمت سایر آب پرتقال هاست، و میزان مصرف توصیه شده آن کاملاً منطقی است.
آیا زیاده روی کرده ایم؟
برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که افزودن مواد دیگربه محصولات طبیعی، نوعی زیاده روی به شمار می آید. آنها معقتدند که شرکت ها برای تامین سلامت اجتماعی این کار را انجام نمی دهند و فقط قصد دارند به این بهانه فراورده های نامرغوب خود را به خورد مردم بدهند.
آنها بیشتر تاکیدشان بر روی حبوباتی است که با شیر برای صبحانه مصرف می شوند و شرکت ها از ویتامین A تا Z را در آن گنجانده اند. به عقیده آنها این میان وعده های ساختگی نباید به عنوان غذاهای مقوی شناخته شوند.
اما تولید کنندگان این قبیل محصولات در دفاع از فراورده های خود اظهار می دارند که اگرچه محصولات آنها دارای میزان بالایی شکر است، اما یک کاسه از آن به همراه مقداری شیر کم چرب، یک سوم از نیازمندی های غذایی یک انسان بالغ را تامین میکند. به هر حال باید به بازار عرضه و تقاضا نیز توجه داشت. این نوع محصولات به خوبی فروش می روند و تولید کنندگان هم چیزی جز فروش محصولات خود را نمیخواهند.
زمانیکه از این نوع غذاها مصرف می کنید، باید حد تعادل را رعایت کنید. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه آهن سبب بروز نوعی بیماری با نام هموکروماتوسیس می شود. از سوی دیگر انباشته شدن ویتامین B در بدن نوع خاصی کم خونی را ایجاد می کند.
اما باید به اثرات مثبت این نوع محصولات هم توجه داشته باشیم. به عنوان مثال غنی کردن فراورده ها با کلسیم به افرادی که در هضم و جذب لبنیات با مشکل مواجه هستند، کمک شایان ذکری می کند و آنها را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون نگه می دارد.
محققان به این نتیجه رسیده اند که کلسیم مزایای بیشماری را برای بدن به همراه دارد، با وجود کلسیم کاهش وزن آسانتر صورت می پذیرد، سلامت استخوان ها تضمین می شود، جریان خون تعدیل می شود، از بروز سرطان روده جلوگیری بعمل می آید و در برابر بسیاری از بیماری های دیگر فرد مصونیت پیدا می کند.
نهایت امر
با استفاده از این نوع مواد غذایی می توانید خاطر جمع شوید که تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به آن می رسانید. به هر حال باید به برچسبی که روی آنها خورده دقت کرده و ببینید چه چیزی می خورید. اگر ماده غذایی پیش از اینکه به آن چیزی افزوده شود، سالم نباشد، بهتر است از خوردن آن صرفنظر کنید.
با مصرف غذاهایی که بخودی خود سالم و مغذی هستند و همچنین مصرف مکمل ها، ویتامینها، و مواد معدنی را مصرف کنید تا از سلامت کامل برخوردار شوید. اگر احساس می کنید که رژیم غذایی شما آنقدر کامل است که همه احتیاجات بدنتان برطرف می گردد، دیگر هیچ اجباری وجود ندارد که از مکمل ها و افزودنی ها استفاده کنید.
همواره این نکته را به خاطر داشته باشید: مواد غذایی غنی شده و مکمل ها میتوانند به شما کمک کنند که مواد غذایی مورد نیاز بدن را به آن برسانید، اما باید در کنار آن روش صحیح تغذیه و استفاده از یک رژیم غذایی مناسب را بدانید و همچنین روش زندگی سالمی را در پیش گرفته باشید.                                  منبع:اینترنت

حتما ببینید

خواص دارویی عسل

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. مهمترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *