ترکیبات ناسالم در برخی مواد غذایی

حتماً قبلاً این توصیه را شنیده اید: قبل از خرید، حتماً برچسب روی مواد غذایی را مطالعه کنید. با توجه به مسئله ی رشد چاقی، امروز اهمیت این مسئله دو چندان میشود.

اما روی چه چیزهایی باید تکیه کنیم؟ در زمانهای گذشته فقط به میزان چربی و کالری مواد غذایی اهمیت می دادیم. اما از همین چند سال پیش متوجه شدیم که افراد از کربوهیدرات هم چاق می شوند. باید بدانیم که ترکیبات مختلفی هستند که توصیه می شود مراقب استفاده از آنها باشید. در اینجا به نمونه هایی از این مواد اشاره میکنیم. 

چربی تِرَنس

در چه موادغذایی یافت می شود؟
مارگارین، تزیینات سالاد، سُس دیپ، سیب زمینی سرخ کرده، پیراشکی، شیرینیجات، ترکیبات کیک، کراکر، و چیپس همه حاوی چربی ترنس هستند.

به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
به این کلمات توجه کنید: “روغن تردکننده ی شیرینی”، ” و “روغن گیاهی هیدروژن دار شده.”

متخصصین چه می گویند؟
چهار نوع چربی داریم. اکثر متخصصین بر این عقیده هستند که چربی های مونو غیراشباع که در موادغذایی مثل آوکادو و بادام زمینی یافت می شود و چربی های پلی غیراشباع که چربی خوب نامیده می شوند و در ماهی یافت می شود، باید به تعادل استفاده شوند.

چربی های اشباع بحث برانگیزتر هستند. اکثر متخصصین تغذیه می گویند که مصرف کم این چربی ها-%7 کل کالریهای مصرفی روزانه-قابل قبول است. نوع دیگر چربی ها، چربی ترنس است که هیچ متخصص تغذیه یا پزشکی مصرف این نوع چربی را توصیه نمی کند. اما در کارخانه های مواد غذای به طور گسترده ای از این نوع چربی استفاده می شود.

متاسفانه نوع چربی مصرفی روی برچسب های مواد غذایی به درستی نوشته نمیشود. کارخانه ها و شرکت های زیادی با توجه به اعتراض مصرف کنندگان مصرف این نوع چربی را متوقف کردند.

گلوتامات مونوسدیم  (MSG)

در چه موادغذایی یافت می شود؟
MSG را می توان در بیشتر مواد غذایی منجمد و کنسرو شده و سوپ های بسته بندی شده یافت.

به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
حتی اگر روی برچسب نوشته باشند “فاقد MSG اضافی”، باز هم ممکن است حاوی مقداری از این ماده باشد.  ممکن است منظور آنها مقدار اضافه بر معمول از این ماده بوده باشد. MSG نیز اسم های مستعار زیادی دارد، از قبیل: “پروتئین گیاهی تجزیه شده” و “کازئین سدیم.”

متخصصین چه می گویند؟
اگر تصور می کنید رستوران چینی دلخواهتان تنها مکانی است که از این ماده استفاده می کند، اشتباه می کنید. MSG نوعی ماده ی افزودنی طعم دهنده است. این ماده را میتوانید در اکثر موادغذایی بسته بندی شده بیابید. به خصوص در ماکارونی بسیار کاربرد دارد.

تقریباً %2 از کل جمعیت نسبت به MSG حساسیت و آلرژی دارند. واکنش های مختلف در برابر این ماده شامل سردرد، سوزش و درد در سینه و صورت می باشد. اما حتی آنها که به این ماده حساسیت ندارند هم باید از آن دوری کنند. نمک زیاد آن ممکن است در سیستم گردش خون اختلال ایجاد کند. از آنجا که این ماده اسامی مستعار زیادی دارد، بهترین راه حل این است که از هر نوع ماده ی غذایی که بیش از %20 سدیم مصرفی شما را داشته باشد اجتناب کنید.

شیره ی ذرت با فروکتوز بالا

در چه موادغذایی یافت می شود؟
شیره ی ذرت با فروکتوز بالا را می تواند در اکثر سودا ها، آبمیوه ها، دسرها، و بعضی نوشیدنی های ورزشی بیابیم.

به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
ممکن است در بسیاری از مواد غذایی با نام آن روبرو شوید، اما بیشتر به آن دسته توجه داشته باشید که جزء اولین ترکیبات نوشته شده روی برچسب باشد که به این معنا است که به مقدار زیادی در آن استفاده شده است و ماده ی غذایی مورد نظر درصد قند بالایی دارد.

متخصصین چه می گویند؟
شیره ی ذرت با فروکتوز بالا نوعی فراورده ی جانبی  ذرت است که روشی کاملاً ارزان و موثر برای شیرین کردن هر نوع ماده ی غذایی است. متخصصین تغذیه بسیاری آن را مهمترین عامل چاقی در ایالات متحده تشخیص داده اند.

کارخانه های سودا سازی برای اولین بار در دهه ی هفتاد شروع به استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای ساکاروز کردند. از آن روز به بعد، میزان مصرف از این مواد به طور قابل توجهی تا %1000 بالا رفت. این به آن معنا است که امروزه نسبت به دهه های پیشین افراد 300 کالری بیشتر به طور روزانه استفاده می کنند. بنابر بعضی تحقیقات، فروکتوز همانند گلوکز در بدن سوخت و ساز نمی شود. و استعمال این ماده به هیچ وجه شما را سیر نخواهد کرد.

سدیم

در چه موادغذایی یافت می شود؟
سوپ ها، چوب شور و بیسکوییت های نمکی، و چیپس.

به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
سدیم معمولاً هم جزء لیست ترکیبات و هم  جزء اطلاعات تغذیه نوشته می شود.

متخصصین چه می گویند؟
وقتی می گوییم سدیم، منظورمان همان نمک است که یکی از قدیمی ترین نگاه دارنده ها و مواد افزودنی طعم دهنده بوده است. مصرف زیاد نمک، عوارض و اثرات طولانی مدت دارد.

رژیم های غذایی پرنمک معمولاً باعث حفظ آب شده که نفخ می آورد. حفظ آب در طول زمان ممکن است با بالا بردن فشارخون، روی رگ ها و شریان ها فشار بیاورد و کلیه ها را هم از بین می برد. خبر خوب این است که اکثر مواد غذایی نوع کم نمک یا بی نمک هم دارند که بهتر است از آن استفاده کنیم.

شکر

در چه موادغذایی یافت می شود؟
در هر ماده ی غذایی از شیرینی جات گرفته تا سس کچاپ یافت می شود.

به چه چیز روی برچسب باید توجه کنیم؟
FDA مقرر کرده است که حتماً میزان دقیق شکر به گرم در قسمت اطلاعات ماده ی غذایی نوشته شود.

متخصصین چه می گویند؟
بسیاری از افراد به طور کلی از مصرف شکر تصفیه شده اجتناب کرده و از شکر قهوه ای یا عسل استفاده می کنند. اما خطری که مصرف شکر دارد این است که بیش از اندازه استفاده می شود. هر فرد روزانه یک فنجان شکر استفاده می کند که نسبت به آمار چهار قاشق چای خوری در سال 1840 بسیار افزایش یافته است.

می توانید به جای رفتن به شیرینی فروشی ها و خرید شیرینی جات، به میوه فروشی رفته و چیزی بخرید که برای سلامتیتان مفید باشد.

آن چه را که می خورید، اول بخوانید
توجه و دقت روی برچسب های مواد غذایی ممکن است کاری دشوار باشد، اما لازم نیست هربار که به فروشگاه می روید اینکار را انجام دهید. وقتی یکبار برچسب یک ماده غذایی را مطالعه کرده اید، نیازی به بررسی دوباره نیست.

اما به یاد داشته باشید که برچسب ها تغییر می کنند، حتی اگر محتوی تغییر نکرده باشد.  حتماً به این مسئله توجه داشته باشید و بدانید که کوچکترین اطلاعات روی برچسب موادغذایی می تواند به شما برای داشتن انتخابی سالم تر کمک کند.                                                                                                      منبع:اینترنت

حتما ببینید

خواص دارویی عسل

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. مهمترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *