خواب و فرزند خردسال شما( ایجاد یک برنامه خواب)

بچه‌های خردسال که هنوز مدرسه نمی‌روند باید بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت طی یک شبانه‌روز بخوابند اما این عددها قطعی نیستند. مهمترین چیز این است که به بچه‌ها کمک کنید عادت‌های خوبی برای خوابیدن پیدا کنند.
یک برنامه خواب راهی عالی است که مطمئن شوید فرزندتان به اندازه کافی می‌خوابد.
وقتی می‌خواهید یک برنامه خواب تنظیم کنید، این نکات را به خاطر داشته باشید:
• نیم ساعت قبل از خوابیدن زمانی را برای آرام کردن کودک اختصاص دهید.
• یک ساعت مشخص برای خواب او تعیین کنید و نیم ساعت و ۱۰ دقیقه قبل از آن ساعت به او زمان خوابش را یادآوری کنید.
• برای رفت به رختخواب، بیدار شدن و چرت‌های نیمروزی او اسعت مشخص کنید.
• زمان بازی و غذای او نیز باشید مشخص باشد.
• از دادن محرک‌هایی مثل قهوه و شکلات قبل از خواب به فرزندتان خودداری کنید.
• اتاق‌خواب او باید فضایی آرام، ساکت و گرم باشد.
• از تختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید نه بازی کردن و تماشای تلویزیون.
• مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های او را قبل از خواب محدود کنید.
• به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند که باکدام لباس‌راحتی خوب بخوابد و کدام عروسکش را با خود به تختخواب ببرد.
• می‌توانید از موزیک‌های آرامش‌بخش برای آرام کردن او استفاده کنید.
نکته‌ ای درمورد چرت‌های نیمروزی
اکثر خردسالان به چرت‌ وسط روز نیاز دارند. بچه‌ها چون فعالیت زیادی دارند – دویدن، بازی کردن، رفتن به مدرسه یا مهدکودک و کشف محیط اطرافشان – ایده خوبی است که زمان مخصوصی را برای استراحت برایشان تعیین کنیم. حتی اگر خوابش نیاید، بهتر است کمی دراز کشیده و استراحت کند (شما هم می‌توانید در این فاصله از فرصت استفاده کرده و کمی استراحت کنید).
بهترین راه برای تشویق بچه‌ها به چرت نیمروزی این است که برنامه‌ای شبیه به آنچه برای خواب شب تنظیم کرده‌اید، برای او ترتیب دهید. فرزند خردسال شما که اصلاً دوست ندارد از فعالیت‌های خود عقب بماند ممکن است دربرابر استراحت نیمروزی مقاومت کند اما خیلی مهم است که برنامه‌تان قاطع و پایدار باشد. برای او توضیح دهید که این زمان، زمان استراحت اوست و باید آرام باشد اما اشکالی ندارد اگر نمی‌تواند بخوابد، دوست داشته باشد که آرام در رختخوابش بازی کند.
اما این چرت نمیروزی چقدر باید طول بکشد؟ همان مقداری که احساس می کنید فرزندتان به استراحت نیاز دارد. معمولاً یک ساعت کافی است اما زمان‌هایی هم هست که فرزندتان نیاز به استراحت بیشتری دارد.
مشکلات خواب
ممکن است فرزند خردسالتان دچار کابوس شود و خیلی وقت‌ها هم ممکن است برای خوابیدن مشکل داشته باشد و خوابش نبرد.
باید برنامه‌ای برای این زمان‌ها داشته باشید: مثل کتاب مورد علاقه‌اش، یک موزیک خوب یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید برای فرزندتان جذاب است.
چیزهایی مثل حیوانات عروسکی و پتو هم می‌تواند به فرزندتان کمک کند موقع خواب احساس امنیت بیشتری کند. اگر فرزندتان عروسک یا اسباب‌بازی محبوبی ندارد و خوابیدن برایش همیشه سخت است، بد نیست او را ببرید و با هم یک پتو یا عروسک پشمالوی نرم و گرم برایش بخرید.
بعضی از والدین عادت می‌کنند که کنار فرزندشان دراز می‌کشند تا اینکه کودک خوابش ببرد. بااینکه این روش ممکن است موقتاً موثر باشد اما در طولانی مدت الگوی خواب آنها را اصلاح نمی‌کند. خیلی مهم است که راحتی و امنیت آنها را برای خواب تامین کنید اما لازم است بچه‌ها مستقل خوابیدن را برای زمان‌هایی که والدینشان پیش آنها نیستند یاد بگیرند. اگر فرزندتان عادت کند که موقع خواب حتماً کنار او باشید، زمانی که تصمیم می‌گیرید که قبل از خوابش اتاق او را ترک کنید، برای هر دو شما و مخصوصاً برای فرزندتان خیلی سخت خواهد بود.
اگر نگران وضعیت خواب فرزندتان هستید، با پزشک او صحبت کنید. بااینکه یک راه قطعی برای ایجاد الگوی خواب ایدآل برای فرزندتان وجود ندارد، اما اکثر بچه‌ها توانایی خوب خوابیدن و غلبه بر مشکلات خوابشان را دارند. رمز کار این است که از سن پایینتر شروع کنید تا عادت‌های خوب خوابیدن در آنها پایه‌گذاری شود.                                                                                                                                                                                            منبع:kidspersia.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حتما ببینید

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD:

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD: رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *