خانه » روان شناسی » به گوش دادن و شنيدن عادت كنيم!

به گوش دادن و شنيدن عادت كنيم!

به گوش دادن و شنيدن عادت كنيم!
مديران خوب و موفق جهت فائق آمدن بر مشكلات و معضلات كار ضروريست روحيه و عواطف كارمندان خود را بخوبي بشناسند. شخصيت هر فرد، علايق و نحوه نگرش وي به مسائل كار، عواملي كه موجب احساس غرور و رضايت وي مي‌شود، طرح چه موضوعاتي او را شرمنده و خجل مي نمايد، نگراني ها و مشكلات او ناشي از چيست، كداميك از مسائل در او ايجاد بغض، عقده و عناد مي نمايد، به چه چيزهايي حساس است، چگونه رنجيده خاطر و دل شكسته مي شود، و بسياري نكات ديگر همه ابزارهايي هستند كه يك مدير موفق به كمك شناخت عميق اين عوامل مي‌تواند انگيزه و واكنش هاي كارمندان را مورد ارزيابي قرار دهد و براساس اطلاعات بدست آمده كارمندان خود را در مسير مناسب جهت پيشبرد كار و تحرك بيشتر هدايت نمايد. بديهي است شناخت روحيه و شخصيت تك تك كارمندان دشوار و وقت گير است. اما چنانچه راهكارهاي مناسب جهت نيل به اين هدف را بشناسيم، تحقق اين كار آسان مي‌شود. كارشناسان امور مديريت توصيه مي نمايند براي نيل به اين هدف با كارمندان با لحني صميمانه گفتگو نمائيد تا در محيط كار احساس بيگانگي نكنند و خود را در يك محيط صميمانه و دوستانه بيابند. در اين حالت كارمند احساس نمي كند كه با او مصاحبه مي كنيد بلكه خود را سرگرم گفتگويي دوستانه مي پندارد. اين وضعيت شرايط مطلوبي را جهت پرسش‌هاي مناسب فراهم مي سازد و در اين حالت با طرح سؤالات سنجيده مي توان آنها را ترغيب به “درد دل كردن” درخصوص معضلات و مشكلات كاري خود نمود. از همين رو، مديران ورزيده هرگز هنگام گفتگو با كارمندان خود سعي نمي كنند نقش گوينده را ايفا كنند. اصولاً يك مدير مجرب تا زماني كه دليل محكمي براي شروع سخن نداشته باشد خاموش مي ماند. حتي اگر برحسب اتفاق مدير و يكي از افراد كارمندان در يك زمان شروع به صحبت كنند بهتر است مدير سكوت نمايد و اجازه بدهد طرف مقابل صحبت كند تا با شناخت مسائل و ريشه يابي معضلات برمبناي واقعيت ها آنها را چاره‌جويي كند. بديهي است كه اين نوع برخورد وقت با ارزش يك مدير را تا مدتي خواهد گرفت. اما اگر مي خواهيد بازدهي كار شما افزايش يابد، يكي از بهترين راههاي شناخت استعدادهاي كارمندان و بهره گيري مناسب از توان آنها اعمال اين شيوه نگرش در كارها است. بنابراين از آنجا كه گوش دادن و شنيدن حرفهاي كارمندان در محيطي دوستانه كليد موفقيت در پيشبرد كار است، از همين امروز شنونده خوبي باشيم!
منبع : روزنامه تفاهم

همچنین ببینید

ﺁﺯﻣﻮﻥ T.A.T

ﺁﺯﻣﻮﻥ T.A.T ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۳۵ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮﯾﺴﺘﯿﻨﺎ ﻣﺮﮔﺎﻥ (Christina Morgan) ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﻣﻮﺭﺍﯼ (Henry Murray) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *