خانه » روان شناسی » تنهايي مشكل كوچكي نيست اما راه‌حل دارد

تنهايي مشكل كوچكي نيست اما راه‌حل دارد

امروزه بسياري از انسان‌ها در 20 تا 40سالگي خود احساس تنهايي مي‌كنند. بله، حقيقت دارد. آنها از لحاظ اجتماعي مشكلي ندارند بلكه احساس مي‌كنند از لحاظ عاطفي تنها بوده و از دوستان خود دور شده‌اند و معمولا اين حس تنهايي خود را از خانواده، همكاران و اطرافيان‌شان پنهان مي‌كنند. آيا شما هم دچار اين احساسات شده‌ايد؟ اگر جواب‌تان مثبت است اين هفت نكته به شما كمك مي‌كند تا از تنهايي در بياييد.
در هر وضعيتي راضي باشيد
شايد به‌نظر برسد كنار آمدن با خودتان و وضعيت فعلي‌تان باعث مي‌شود در مبارزه با تنهايي يك پله به عقب برويد تا جلو، اما اين‌طور نيست. هرچه بيشتر اخلاقيات خود را بپذيريد و با آنها كنار بياييد، بيشتر احساس اعتمادبه‌نفس و شادي خواهيد كرد يعني حتي مي‌توانيد از تنهايي هم لذت ببريد.
وقتي تنها هستيد به جاي بيكاري و نشستن مقابل تلويزيون، كارهايي انجام دهيد كه از آن لذت بيشتري مي‌بريد. به‌خودتان برسيد، روي صورت‌تان ماسك مرطوب‌كننده بگذاريد، ناخن‌هاي دست و پاي‌تان را مانيكور و پديكور كنيد، به موزيك مورد علاقه‌تان گوش دهيد، فيلم مورد علاقه‌تان را ببينيد و هر كاري كه باعث شود وقت‌تان را به شادي و خوشحالي بگذرانيد، انجام دهيد.
افكار منفي‌ را دور بريزيد
اكثرا وقتي تنها هستيد و كاري براي انجام‌ دادن نداريد افكار منفي به راحتي به ذهن‌تان راه پيدا مي‌كنند، افكاري مانند اينكه به اندازه كافي خوب و موفق نيستيد و به همين دليل زندگي اجتماعي و ارتباطات خوبي نداريد. اين موضوع كاملا قابل درك است اما تحقيقات نشان مي‌دهند اين تفكرات جلوي پيشرفت شما را مي‌گيرد. لحظه‌اي كه ابر سياه تفكرات منفي بر شما سايه مي‌افكند و احساس مي‌كنيد اين وضعيت قابل تغيير نيست، بلافاصله به آن پايان دهيد. افكارتان را مثبت كنيد. به‌خودتان بگوييد كه در حال تغيير هستيد و به‌زودي با افراد جديدي آشنا خواهيد شد.
با اعتماد به نفس راه برويد
زماني كه از زندگي خود راضي نبوده و احساس ناراحتي مي‌كنيد، حركات و حالات بدن‌تان همه‌چيز را آشكار مي‌كند و اين باعث مي‌شود ديگران و حتي اطرافيان از بودن در كنار شما خودداري كنند؛ در نتيجه همچنان در چرخه منفي تنهايي باقي خواهيد ماند. براي جلوگيري از اين وضعيت، در يك آينه حركات و حالات بدن خود را بررسي كنيد. توصيه ما اين است كه شانه‌هاي‌تان را باز كنيد، قوز نكنيد، با اعتماد‌به‌نفس راه برويد و حواس‌تان باشد دست به سينه نباشيد، زيرا گرفتن حالت دفاعي به‌خود باعث مي‌شود ديگران فكر كنند دوست نداريد به آنها نزديك شويد، در حالي كه قصد شما اين نيست.
در برقراري ارتباط با ديگران درنگ نكنيد
اگر به احساس تنهايي خود رسيدگي نكنيد پس از مدتي به آن عادت خواهيد كرد و اين وضعيت براي‌تان تبديل به يك حالت معمولي و حتي راحت خواهد شد. چون انسان‌ها معمولا با پيروي از يك جريان ثابت روزمره احساس امنيت بيشتري خواهند كرد؛ پس از همين لحظه دست به كار شويد و خود را از اين شيوه نجات داده و آماده برقراري ارتباط با افراد جديد شويد. وقتي سوار آسانسور محل كارتان مي‌شويد به افراد غريبه‌اي كه در كنارتان ايستاده‌اند سلام كنيد و لبخند بزنيد. زماني كه از فروشگاه خريد مي‌كنيد با فروشندگان وارد صحبت شويد تا در مراجعه‌هاي بعدي شما را به ياد آورند. اينها راه‌كارهايي است كه به اصلاح روابط اجتماعي شما مي‌انجامد. زماني كه ياد گرفتيد چگونه از تمامي لحظه‌ها و فرصت‌هاي كوچك براي برقراري ارتباط با ديگران استفاده كنيد، اعتمادبه‌نفس‌تان بالا مي‌رود.
شما مي‌توانيد بيشتر از اين هم موفق باشيد
زماني كه احساس كرديد اعتماد‌به‌نفس‌تان در حال افزايش است، موفقيت‌هاي‌تان را در برقراري ارتباط با ديگران به مراحل بالاتر برسانيد. زماني كه سلام دادن به همكاراني كه خيلي نمي‌شناسيدشان در محل كار يا مكان‌هاي ديگر براي‌تان آسان‌تر شد، با آنها وارد صحبت شويد و به اين ترتيب روابط خود را با آنها عميق‌تر كنيد.
راه‌هايي براي پيدا كردن دوستان تازه
براي آشنايي و دوستي با افرادي كه به شخصيت شما نزديك‌تر هستند، در مكان‌ها و موقعيت‌هايي قرار بگيريد كه به آنها علاقه‌منديد. براي مثال اگر به ورزش علاقه داريد مي‌توانيد با ثبت‌نام در يك باشگاه ورزشي دوستان زيادي پيدا كنيد يا اگر دوست داريد زبان جديدي ياد بگيريد، در يك كلاس زبان شركت كرده و با هم‌كلاسي‌هاي خود رابطه دوستي برقرار كنيد. جشن‌ها و بازارهاي خيريه نيز مكان خوبي براي آشنايي با افراد جديد به شمار مي‌آيند. در واقع اگر شما اهل كارهاي نيكوكارانه هستيد قطعا در اين جاها افرادي مثل خودتان را خواهيد يافت.
اين عادت بي‌نظير را ترك نكنيد
براي بالا رفتن اعتماد‌به‌نفس‌تان سعي كنيد هر هفته كارهاي جديدي انجام دهيد، به مكان‌هاي جديد برويد و با افراد جديد هم‌جنس خودتان آشنا شده و اين اخلاق را تبديل به يك عادت هميشگي خودتان كنيد. اگر در تمرين اين هفت مرحله احساس ضعف و ناتواني كرديد، نااميد نشده و به عقب بر نگرديد. هرچه بيشتر در اين زمينه فعال باشيد زندگي‌تان بهتر خواهد شد.                                                                                                                                                                                                منبع:دانشگاه تهران

همچنین ببینید

ﺁﺯﻣﻮﻥ T.A.T

ﺁﺯﻣﻮﻥ T.A.T ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۳۵ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮﯾﺴﺘﯿﻨﺎ ﻣﺮﮔﺎﻥ (Christina Morgan) ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﻣﻮﺭﺍﯼ (Henry Murray) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *