5 راه برای ایجاد یک محیط کار مثبت

برای همه ما پیش آمده که در محیط‌هایی کار کنیم که اشتیاق چندانی برای صبح‌ها بیدار شدن و رفتن به آنجا نداشته باشیم. این احساس واقعاً افتضاح است. رفتن به محیط‌کاری که پُر از انرژی مثبت و لذت باشد بسیار لذت‌بخش‌تر است و استرس کمتری هم دارد. مثبت بودن محیط‌کار نه فقط از نظر سلامت جسمی، فکری و احساسی ما مهم است، بلکه در نتایجی که برای آن شرکت ایجاد می‌کنیم هم اهمیت دارد. هرچه احساس بهتری در محیط کار داشته باشیم، از فعالیت‌های کاری خود احساس غرور بیشتری داشته و نسبت به محل کارمان وفاداری بیشتری خواهیم داشت.

در زیر به راه‌هایی برای ایجاد یک محیط‌کار مثبت اشاره می‌کنیم: 

1. جایگاه مناسب را بپذیرید.

اولین قدم برای ایجاد یک محیط کار مثبت این است که جایگاهی داشته باشید که مناسبتان باشد. قبل از اینکه جایگاهی را قبول کنید، باید بدانید مهارت‌های اصلی‌تان چیست؛ دوست دارید چه نوع کاری انجام دهید، چه نقشی داشته باشید، در پنج سال آینده خودتان را کجا می‌بینید و چه نوع محیط‌هایی جذبتان می‌کند. دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند آن فرصت‌هایی که با آن معیارها همخوانی دارد را تشخیص داده و شروع خوبی داشته باشید.

2. فردی مثبت باشید.

رفتار و نگرشی مثبت داشته باشید تا دیگران به راحتی سراغتان بیایند. به همکارانتان نشان دهید که در دسترس هستید و دوست دارید به آنها کمک کنید. با لبخند راه بروید و با آنهایی که در راه برخورد می‌کنید ارتباط چشمی خوب برقرار کنید. صمیمی و مهربان باشید. با محبت، اشتیاق و ادب حرف بزنید. قبل از هر فرضیه، سوال کنید. با علاقه به حرف‌های دیگران گوش دهید و آخر اینکه شکوه و شکایت و غرغر نکنید.

3. مسئولیت‌پذیر باشید.

مسئولیت جهت شغلیتان را قبول کنید. شما مسئول ایحاد محیطی هستید که موجب رشد و یادگیری شما شود. هر چه بیشتر در بن‌بست بمانید، مثبت ماندن برایتان سخت‌تر خواهد شد. اگر از جهت شغلی کنونیتان راضی نیستید، اگر می‌خواهید در همان شرکت بمانید، با مدیرتان درمورد آن حرف بزنید. درغیراینصورت، به دنبال کاری تازه باشید که احساس بهتری با آن داشته باشید.

4. با مدیرتان در ارتباط باشید.

به طور مرتب مدیرتان را ملاقات کنید تا مطمئن شوید که در جهت برآوردن انتظارات او اهداف کاری و عملکردی شرکت قدم برمی‌دارید. نباید همیشه منتظر بمانید تا مدیر سراغ شما بیاید. باخبر کردن مدیر درمورد وضعیت کاری و فعالیت‌هایتان نشان می‌دهد که قابل‌اعتماد و به کارتان علاقه‌مند و متعهد هستید. حتی می‌توانید گزارش هفتگی از نحوه عملکردتان برای او بفرستید.

5. اجتماعی باشید.

به طریقی غیرکاری با همکارانتان ارتباط برقرار کنید. وارد یکی از گروه‌ها یا تیم‌ها شرکت شوید. در ساعات ناهار و استراحت با همکارانتان بازی کنید. تولدها و سایر اتفاقات مهم را کنار هم در شرکت جشن بگیرید. بذر دوستی را در شرکت بپاشید. یک مسابقه ورزشی ترتیب دهید و از همه کارکنان بخواهید در آن شرکت کنند. کارهای زیادی برای برقرار ارتباط در محل‌کار وجود دارد.

اگر نمی‌دانید یک محیط‌کار مثبت چه شکلی است، در زیر نشانه‌هایی از آن را عنوان می‌کنیم:

کاری را انجام می‌دهید که از آن لذت می‌برید
ایده‌ها و نظراتتان از ارزش زیادی برخوردارند
خلاقیت شما مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرد
از فعالیتتان قدردانی می‌شود
کارتان با مهارت‌هایتان همخوانی دارد
مدیرتان رفتاری دوستانه دارد که به راحتی می‌توانید به او نزدیک شوید
محیط برای رشد و ترقی شما مناسب است
وقتی کار خوبی انجام می‌دهید، دیده می‌شود
احساس می‌کنید جزئی از یک تیم هستید
هر روز برای رفتن به محل‌کار اشتیاق دارید
با ادب و احترام با شما رفتار می‌شود
وقتی در محل‌کار هستید شادید
کار کردن برایتان لذت‌بخش است
منبع:اینترنت

حتما ببینید

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD:

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD: رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *