.برخى از مشکلات برخواسته از نحوه دستوردادن والدین

همه والدین از کودکان مى خواهند کارهایی انجام دهندو کودکان نیز یاد مى گیرند که بطور مناسب پاسخگوى خواسته هاى والدین باشند.دستورهاى آغاز کننده تقاضاهایی است که کودک را ملزم مى کند کارى را شروع کند و دستورهاى پایان دهنده دستورهایی است که در آن کودک باید کارى را که در حال انجام دادنش است پایان دهد که اغلب بدنبال دستورهاى آغاز کننده مى آید.گاهى کودکان از گوش کردن به فرمانهاى والدین سرپیچى مى کنند و این موضوع در مورد کودکان نافرمان بیشتر است.و یک جنگ قدرت به راه مى افتد.برخى از این مشکلات برخواسته از نحوه دستوردادن والدین است.
بیش از حد دستوردادن:
هر چه تعداد دستورها کمتر باشد امکان نافرمانى کمتر است .اگر چندین خواسته را مسلسل وار از کودک بخواهید او اصلا نمى شنود .خود والدین نیز خسته مى شوند .
کمتر از حد لازم دستور دادن :
براى مشخص شدن انتظارات باید نحوه انجام کار در شرایط مختلف و داشتن قاعده را به کودکان یاد داد مثلا کودک ممکن است در زمان غذا خوردن ءداب ءن را رعایت نکند چون براى یاد گرفتنش زمان کافى نگذاشته ایم
بیش از توان کودک از او انتظار داشتن:
انتظارات بای بسته به سن ,رشد و توان و شرایط کودک باشد مثلا کودک ۴ ساله نمى تواند تخت خود را مرتب کند
دستورهاى بى موقع:
مثلا کارى از کودک مى خواهیم که او دقیقا در آن لحظه در حال کارى لذتبخش است مثلا در حال نقاشى است از او مى خواهیم همین الان اسکیتش را در کمد بگذارد
دستوهاى مبهم:
مثلا دستورهاى واجبى که بورت خواهش یا سوالى مطرح مى شوند مثلا عزیزم بریم حمام؟ کودک انتخاب مى کند که نه .پس اگر الان باىد برود باید گزاره اى مطرح شود .عزىزم الان وقت حمام بدو بریم .یا مثلا کودک کار بدى مى کند فقط اسمش را داد مى زنیم ‘ على’ و کودک اگر چند کار غط انجام داده باشد نمى داند ای داد مربوط به کدام است و از همه مهمتر اینکه بجایش چه کارى درست است؟
پیامهاى هیجانى
با عصبانی گفتن ,با داد گفتن ,تحقیر کردن ,مقایسه کردن چون زبان بدن را درست در همین لحظا ت یاد مى گیرند و عینا تکرار مى کنند و واقعا یکى از سخت ترین کار حفظ خونسردى در این مواقع است.
ترور شخصیت :
وقتى که با القاب زشت کودک را صدا بزنیم ,گیج,خنگ,پروفسور,دروغگو ,احمقو….گاه حتى بدون منظور و با شوخى استفاده مى شوند اما باز هم نشاندهنده خشم والدین است.
از کتاب براى همه پدر ها و مادرها
متیو ساندرز

حتما ببینید

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD:

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD: رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *