طرحواره درمانی از دید آرون بک،بنیان گذار شناخت درمانی

طرحواره درمانی از دید آرون بک،بنیان گذار شناخت درمانی

اختلال شخصیت را می توان الگوی دیرپای خود آسیب رسان تعریف کرد. این الگوها باعث می شود که افراد مبتلا،روی شادکامی و رضایتمندی را نبینند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت علاوه بر نشانه هایی مثل اضطراب و افسردگی در زندگی شان،از مشکلات مزمن رنج می برند.برخی از سرنخ های بالینی،حاکی از وجود مشکلاتی است که طرحواره ها در آنها نقش دارند.یکی از این سرنخ ها،گزارش بیمار درباره مشکلاتش است.زمانی که از بیماران درباره عوامل آشکارساز مشکلاتشان سوال میکنیم اغلب با چنین پاسخ هایی روبرو می شویم: “همیشه این طور بوده ام” ، “همیشه این مشکل را داشته ام” . علاوه بر این،بیماران از داشتن مشکل چندان ناراضی و آشفته به نظر نمی رسند.سرنخ بالینی دیگر این است که به نظر می رسد بیمار از انجام تکالیف خانگی سرباز می زند.
مثل اینکه فرآیند درمان با این بیماران به بن بست می رسد. بیماران همزمان هم خواهان تغییر هستند و هم اینکه در برابر تغییر، مقاومت می کنند. سومین سرنخ بالینی این است که انگار بیمار از اثرات رفتار خود بر اطرافیان و دیگران چندان آگاه نیست.ممکن است بیماران حتی از رفتارهای خود آسیب رسان آگاه نباشند.
تعیین طرح واره ها،کاری سخت و طاقت فرساست.مولفه های شناختی، رفتاری،و هیجانی به تقویت طرحواره ها مشغول هستند.در درمان باید به همه این مولفه ها پرداخته شود. تغییر یک یا دو مولفه دردی را دوا نمی کند.
جفری یانگ در روش خود که در درمان گره گشاست از درمان های شناختی، رفتاری،روانکاوی و تجربه ای استفاده می کند.در عین حال که ویژگی های شناخت درمانی (جنبه کاربردی و مساله گشایی) بر آن سایه انداخته است.
منبع: کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید،نوشته یانگ

حتما ببینید

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD:

مصرف “ریتالین” در درمان ADHD: رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *