مواد غذایی سرشار از پتاسیم

چه لازم باشد سطح پتاسیم بدنتان را بالا ببرید یا پایین بیاورید، باید بدانید که کدام موادغذایی با نیازهای شما متناسب است.
پتاسیم، همراه با کلسیم و سدیم، الکتریولیتی (نمک معدنی) مهم برای سیستم عصبی بدن، عملکرد عضلانی، توازن مایعات، و عملکرد قلب، کلیه‌ها و آدرنال می‌باشد. کمبود پتاسیم به شکل ضعف، خستگی، سردرگمی، بی‌نظمی قلب، و گاهی مشکلات هماهنگی عضلات نشان داده می‌شود. پتاسیم ناکافی همچنین می‌تواند تاثیرات سدیم را تشدید کند. اولین نشانه کمبود پتاسیم ضعف عمومی بدن است. 
اکثر افراد در یک رژیم‌غذایی معقول به میزان کافی پتاسیم دریافت می‌کنند—رژیم غذایی که شامل انواع میوه‌های تازه و سبزیجات باشد و همچنین مقدار سدیم آن نیز کم باشد. عدم توازن معدنی در اثر رژیم‌های سخت و گرسنگی کشیدن ایجاد می‌شود اما بیشتر در اثر از دست رفتن میزان زیادی آب از طریق عرق کردن، اسهال و استفاده از داروهای ادرار‌آور و ملین اتفاق می‌افتد.
افرادیکه ورزش سنگینی انجام می‌دهند، میزان زیادی هم تعرق دارند و نیاز آنها به پتاسیم بیشتر است. ممکن است لازم باشد که این افراد برای توازن بخشیدن به سطح الکترولیت‌ها در بدنشان از مکمل پتاسیم استفاده کنند یا مقدار زیادی موادغذایی حاوی پتاسیم را وارد برنامه‌غذایی خود کنند.
از طرف دیگر، افرادیکه از برخی بیماری‌ها مثل دیابت و نارسایی کلیه رنج می‌برند، دیگر قادر به متابولیزه کردن خوب موادمعدنی نیستند و لازم است که کمتر از این مواد در رژیم‌غذایی خود داشته باشند.
ازآنجاکه در گذشته پتاسیم ازجمله موادی که ارزش غذایی آنها در برچسب غذایی نوشته می‌شد نبود، تعیین مقدار پتاسیم مصرفی روزانه بسیار سخت‌تر از تعیین مقدار سدیم و چربی موجود در غذاها بود. اما از سال 2001 محتوی پتاسیم موادغذایی نیز در برچسب‌های موادغذایی قید می‌شود.
افرادیکه فاقد نیاز عادی به پتاسیم هستند—یا بخاطر از دست رفتن مایعات بدن به مکمل پتاسیم نیاز دارند یا لازم است که مصرف پتاسیم خود را محدود کنند—باید برای تعیین مقدار لازم از هر گروه‌غذایی با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنند.
دانشگاه پزشکی دوک (Duke) و انجمن کلیه در امریکا، بعنوان یک راهبرد عمومی، موادغذایی را به سه دسته با پتاسیم کم، با پتاسیم متوسط و با پتاسیم زیاد تقسیم کرده‌اند. برخی از موادغذایی متداول در هر کدام از این گروه‌ها عبارتند از:
موادغذایی با پتاسیم بالا (بیش از 225 میلیگرم در هر نصف فنجان)
این موادغذایی برای ورزشکاران و کسانیکه به میزان زیاد آب از دست می‌دهند مناسب است. بیمارانی که در رژیم‌غذایی آنها مصرف پتاسیم محدود شده است باید از مصرف این مواد خودداری کنند یا آنها را به میزان بسیار محدود استفاده کنند.
همه گوشت‌ها، مرغ و ماهی
زردآلو
آوکادو
موز
طالبی
شهد نباتی
کیوی
لوبیای لیما
شیر
پرتقال و آب پرتقال
سیب‌زمینی
آلو
اسفناچ
گوجه‌فرنگی
آب سبزیجات
کدوی زرد
موادغذایی با پتاسیم متوسط (225-125 میلیگرم در هر نصف فنجان)
این موادغذایی می‌تواند قسمت عمده رژیم غذایی متعادل را در بر گیرد. افرادیکه مصرف پتاسیم خود را محدود می‌کنند، برحسب محدودیت‌های پزشکی خود، نباید بیشتر یک یا دو وعده در روز از این موادغذایی استفاده کنند.
· آب سیب
· مارچوبه
· چغندر
· بلک‌بری
· بروکلی
· هویج
· گیلاس
· ذرت
· بادمجان
· گریپ فروت
· نخودسبز
· کاهو
· قارچ تازه
· پیاز
· هلو
· گلابی
· آناناس
· کشمش
· تمشک
· کدوی سبز
· نارنگی
· هندوانه
موادغذایی با پتاسیم کم (کمتر از 125 میلیگرم در نصف فنجان)
این موادغذایی ارزش الکترولینی کمتری در هر وعده برای کسانیکه لازم است سطح پتاسیم بدن خود را بالا ببرند دارا است.
این موادغذایی باید بخش عمده رژیم‌غذایی افرادی باشد که لازم است مصرف پتاسیم خود را محدود کنند.
سیب
فلفل دلمه‌ای
بلو‌بری
کلم
کرن‌بری
آب کرن‌بری
خیار
کوکتل میوه
انگور
لوبیا سبز
کاهو
کمپوت هلو
آناناس تازه
آلو                                                                                                                                                                                                            منبع:اینترنت

حتما ببینید

خواص دارویی عسل

از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. مهمترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *